skip to Main Content

Jukka Lehtinen, Keski-Suomen ELY-keskus

Puheenjohtaja (ke 14.2.2024)

Jukka Lehtinen toimii Keski-Suomen ELY-keskuksen ylijohtajana ja liikennevastuualueen johtajana. Ylijohtaja vastaa ELY-keskuksen toiminnan tuloksellisuudesta ja keskuksen yhteisten tulostavoitteiden saavuttamisesta.

ELY-keskukset edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. Tehtävät jakautuvat kolmeen vastuualueeseen: elinkeinot, työvoima ja osaaminen; liikenne ja infrastruktuuri sekä ympäristö ja luonnonvarat.

ELY-keskusten liikennetehtävät keskittyvät maanteiden hoitoon, kunnossapitoon ja pienempiin tiehankkeisiin sekä liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen.

Anne Hämäläinen, Tampereen yliopisto

Puheenjohtaja (ke 14.2.2024)

Anne on toiminut viimeiset 12 vuotta TAMKissa maa- ja pohjarakenteiden lehtorina. Tätä ennen työuraa kertyi Sitossa ja Destiassa. Annea inspiroi motivoituneet opiskelijat, joiden kehityskaaren seuraaminen tuottaa suurta iloa. Tällä hetkellä Annen ajatuksia ohjaa opetuksen lisäksi omat opinnot väitöskirjan parissa.

Otto Kärki, Väylävirasto

Puheenjohtaja (ke 14.2.2024)

DI Otto Kärki on Liikenneviraston johtava teiden kunnossapidon asiantuntija. Hän on myös aiemmin työskennellyt seitsemän vuotta ELY-keskuksen kunnossapito- ja suunnitteluyksikön päällikkönä sekä johtanut tienpidon ohjaus- ja kehitysyksikköä Liikennevirastossa.

Kärjellä on 25 vuoden kokemus valtion organisaatioista. Kärki on aiemmin työskennellyt tutkijana VTT:ssä ja Teknillisessä korkeakoulussa (TTY) sekä kotikaupungissaan Vaasassa.

Timo Paavilainen, YIT

Puheenjohtaja (ke 14.2.2024)

Timo Paavilainen on YIT:n kunnossapitoyksikön tekninen johtaja. Hän on toiminut YIT:llä vuodesta 2001 alkaen teiden ja katujen kunnossapidon tehtävissä. Aikaisemmin hän oli Helsingin kaupungin rakennusvirastossa kunnossapitoinsinöörinä vuodesta 1990 alkaen.

Timo Paavilainen on palkittu Talvitiepäivillä 2010 Hoken Muki -tunnustuspalkinnolla talvikunnossapidon pitkäaikaisesta kehittämisestä.

Fanny Malin, VTT

Talviajan liikenneturvallisuuden kehitys v. 2015–2022

TkT, Fanny Malin toimii tutkimustiimin vetäjänä VTT:llä ja on työskennellyt vuodesta 2015 lähtien pääosin tieliikenteen turvallisuutta käsittelevän tutkimuksen parissa. Vuonna 2023 Malin väitteli tekniikan tohtoriksi Aalto yliopistosta. Hänen väitöskirjansa aiheena oli ”Miten henkilöautojen ehdollisen automaattiajamisen järjestelmät vastaavat Suomen ajankohtaisiin liikenneturvallisuushaasteisiin?”. Malin on työskennellyt vaikutusten arviointiin (liikenneturvallisuus, käyttäjien hyväksyntä, liikkuminen yms.) liittyvissä kotimaisissa ja EU -hankkeissa. Arvioinnit ovat keskittyneet mm. taajamien ja jalankulkijoiden turvallisuuteen, automaattiajamiseen, ITS/C-ITS-järjestelmiin ja tienparannustoimenpiteisiin.

Saku Käsnänen, Ramboll

Kuljetusten huomioiminen talvihoidossa vähäliikenteisillä teillä

Saku Käsnänen on toiminut Rambollissa älyliikenteen parissa konsulttina ja projektipäällikkönä 5 vuotta. Käsnäsen töihin kuuluu älyliikenteeseen liittyvät selvitykset Suomessa ja ulkomailla, viimeaikaisina projektien teemoina mm. raskas liikenne ja sähköinen liikenne.

.

Tomi Herronen, Roadscanners

Talvihoidon vaikutus päällysteiden elinkaaikustannuksiin

Tomi Herronen (FM, geofysiikka) on konsultoinnin toimialapäällikkö Roadscanners Oy:ssä. Hänen erikoisosaamistaan ovat infran rakenteita rikkomattomat tutkimusmenetelmät, kuten maatutkaus, laserkeilaus, kantavuusmittaukset jne. Infra-alan kokemusta on jo yli 20 vuotta erilaisista projekteista sekä Suomesta, että maailmalta. Useissa projekteissa on tehty eri tutkimusmenetelmiä yhdistävää teiden diagnostiikkaa – miksi tiet vaurioituvat niin kuin ne vaurioituvat ja miten ne kustannustehokkaimmin korjataan.

Johanna Liljeroos-Cork, Tampereen yliopisto

Kaupunkitila arvonluonnin keskiössä: Case lumenhallinta

Johanna Liljeroos-Cork on hallintotieteen yliopisto-opettaja ja väitöstutkija Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnasta. Väitöstutkimuksessaan Johanna lähestyy infra-alaa yhteiskunnan tarpeisiin rakennetun palvelujärjestelmän näkökulmasta, jonka keskiössä on systeemisen ja monimutkaisen kokonaisuuden hahmottaminen sekä erilaisten vaikutussuhteiden tunnistaminen. Hän tarkastelee tutkimuksessaan erityisesti toimintakulttuuria arvon luomisen ja tuhoamisen kysymysten kautta.

Veli-Matti Härkönen, Oulun Infra -liikelaitos

Oulun kaupungin katujen ja yleisten alueiden kunnossapidon
toiminnanohjauksen kehittäminen

Veli-Matti Härkönen toimii Oulun Infra -liikelaitoksessa kunnossapitopalveluissa työpäällikkönä. Vastuualueena ulkoisten alueurakoiden kilpailuttaminen ja valvonta, sekä taitorakenteet ja kaupungin pienvenesatamat.

Keijo Pulkkinen, Autori Oy

Oulun kaupungin katujen ja yleisten alueiden kunnossapidon
toiminnanohjauksen kehittäminen

Kävely- ja pyöräilyväylien talvikunnossapidon digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksien  selvittäminen

Keijo Pulkkinen toimii ohjelmistotalo Autorin maajohtajana ja on aiemmin työskennellyt myös liikennesuunnittelualan konsulttina sekä Tiehallinnossa kunnossapidon ja investointien asiantuntijana ja tilaajana. Työuran varrella on kertynyt kokemusta ja näkemystä teiden ja katujen kunnossapidosta suunnittelusta toteutukseen ja myös toimintamallien kehittämisestä ja teknologioiden hyödyntämisestä

Teemu Liimatainen, City of Jyväskylä

Talviliikenteen hallinta Jyväskylän kaupungissa

Teemu Liimatainen toimii Kehittämispäällikkönä Jyväskylän kaupungin Kadut ja puistot -palvelualueella. Vastuualueina ovat infra-alan kehittämishankkeet, hankintojen koordinointi ja talousasiat. Työura on koostunut erilaisista tehtävistä infran elinkaarella.

Tuula Smolander, City of Jyväskylä

Talviliikenteen hallinta Jyväskylän kaupungissa

Puheenjohtaja (to 15.2.2024)

Tuula Smolander toimii Jyväskylän kaupungin katupäällikkönä.

Rauno Kuusela, Destia

Talvipyöräily – tusina esteitä ja 12 ratkaisua

Kunnossapidon tietopankki Rauno Kuusela on palkittu vuonna 2020 arvostetulla Kunnossapitäjä tunnustuspalkinnolla.

Rauno Kuuselalla on pitkä ura Destiassa, sen edeltäjässä Tieliikelaitoksessa sekä konsulttina. Rauno Kuusela on jakanut osaamistaan myös opiskelijoille vetämällä talvikunnossapitoon liittyviä kursseja Tampereen ammattikorkeakoulussa ja Tampereen teknillisessä yliopistossa.

Rauno Kuuselan johdolla on viety eteenpäin talvihoidon menetelmien, materiaalien, koneiden ja laitteiden kehitystyötä.  

Rauno Kuusela on erittäin arvostettu ja ennakkoluuloton tiedon hakija, sen nopea omaksuja ja jakaja niin kotimaisilla, kansainvälisillä kuin erityisesti pohjoismaisilla foorumeilla. 

Sami Aherva, Helsingin kaupunki

Konenäkö ja infran staattinen perusinventointi

updating…

Erik Sucksdorff , Vaisala Oy

Uudet kelitietoratkaisut haasteellisten alueiden kustannustehokkaaseen talvikunnossapitoon

Erik Sucksdorff – Business Development, Road Weather

Erikillä on pitkä kokemus ympäristöteknologioihin keskittyvästä liiketoimintastrategiasta ja uuden liiketoiminnan kehittämisestä. Hän on johtanut Vaisalan tietokonenäön ja tiesään kehittämistä, ja hän on mukana kuljetusekosysteemissä auttaakseen pitämään tie- ja rautatieinfrastruktuurimme turvallisena, tehokkaana ja kestävänä.

Elina Heed, Vaisala Oy

Uudet kelitietoratkaisut haasteellisten alueiden kustannustehokkaaseen talvikunnossapitoon

Elina Heed – Sales Manager, Road Weather

Elina has a Master of Science in Meteorology and began her career as an on-duty road weather meteorologist. She has over 20 years of experience in road weather, helping customers get a more efficient road network and optimize the winter maintenance actions. She has deep expertise in digital decision support systems for winter maintenance.

Ari Tuononen, Roadcloud Oy

Tiesään mittaamisen saumaton työkalu

RoadCloud Oy:n toimitusjohtajana ja perustajajäsenenä Ari tuo yli 15 vuoden kokemuksen korkeakouluista ja teollisuudesta autoteollisuuden syväteknologiasta, jota korostavat noin 100 tieteellistä julkaisua ja puhetta, mukaan lukien renkaiden kitkaa käsittelevä väitöskirja.

Hän on ohjannut 4 tohtorin ja 16 M.Sc/B.Sc:n opinnäytetyötä. Hänen pyrkimyksensä nopeuttaa innovatiivisten teknisten ratkaisujen käyttöönottoa johti RoadCloudin perustamiseen. Roadcloud pyrkii kehittämään itsenäistä, tehokasta ja turvallista tieliikennettä.

Aiemmin Aalto-yliopiston ajoneuvodynamiikkaryhmän johtajana ja akatemiatutkijana hän johti ryhmää, joka tutki renkaiden kitkaa, vierintävastusta ja kehittyneitä rengasantureita erilaisilla kokeellisilla ja laskennallisilla menetelmillä. Hän on myös työskennellyt Goodyearin innovaatiokeskuksessa Luxemburgissa.

Simo Takalammi, Suomen Tieyhdistys ry

Puheenjohtaja (ke 14.2.2024 illallistilaisuus klo 17.00)

Liisa-Maija Thompson, Suomen Tieyhdistys ry

Puheenjohtaja (ke 14.2.2024 illallistilaisuus klo 17.00)

Sauli Hievanen, Miltton

Suomen Liikenne politiikka

Sauli Hievanen on Miltton Networksin osakas ja johtavana neuvoantaja. Hievanen auttaa asiakkaitaan yhteiskunnallisessa vaikuttamistyössä. Tieyhdistys on myöntänyt Hievaselle ansiomerkin merkittävistä ja pitkäaikaisista ansioista tieliikennealalla. Sauli Hievanen on entinen liikenneministerin avustaja ja SAK:n liikennevaikuttaja.

Hievasen ministerin avustaja-aikoja on luonnehdittu seuraavasti Hesarissa ja politiikan toimittajien kirjoittamassa kirjassa. ”Sauli Hievasen yhteistyökykyä ja liikennepoliittista osaamista kehuttiin laajalti,” HS pääkirjoitus 2012

”Avustajavaltaa käyttävää Sauli Hievanen on tervejärkinen sälli, joka tottelee nimeä SAK:n palkkamurhaaja, Mäntynimen pesänjakajat, Pekka Ervasti ja Timo Haapala

Pauli Kolisoja, Tampere university

Puheenjohtaja (to 15.2.2024)

Samuli Heiska, GSGroup Finland Oy

Digitalisointi talvitiehoidossa, automatisoidut työkalut kaluston hallintaan

Samuli Heiska – Sales Manager GSGroup Finland Oy

GSGroup Finland Oy:llä Samuli vastaa uusasiakashankinnasta ja nykyisten asiakassuhteidemme hoidosta, sekä myynnin prosessien kehittämisestä. Työssäni Samulia motivoi oikean ratkaisun löytäminen asiakkaillemme, jonka avulla voidaan tehdä merkittäviä kustannussäästöjä. Me GSGroupilla autamme kalustonhallintaan ja paikannuslaitteisiin liittyvissä asioissa asiantuntevalla ja välittävällä otteella. Mikäli nämä aiheet kiinnostavat, ole minuun yhteydessä, niin kerron mielelläni lisää.

Perttu Niskanen, Oulun yliopisto

HCT Winter Premium routakantavuuden hyödyntämishanke

Perttu Niskanen ( DI, Ajoneuvo- ja työkonetekniikka) on Oulun yliopiston ajoneuvo- ja työkonetekniikan yliopisto-opettaja. Hän on työskennellyt laajalti ajoneuvotekniikkaan liittyvien projektien sekä opetustehtävien parissa. Monessa projektissa on tutkittu erityisesti HCT-ajoneuvoyhdistelmien soveltuvuutta Suomen tieliikenteeseen. HCT-ajoneuvojen soveltuvuutta on tutkittu niin kaluston soveltuvuuden (mitat, massat, kaluston tekninen toteutus) kuin tieinfran kestävyyden kannalta.

Veikko Pekkala, Oulun yliopisto

HCT Winter Premium routakantavuuden hyödyntämishanke

Veikko Pekkala ( FM, Tietojenkäsittelyoppi, DI, Vesi- ja ympäristötekniikka) toimii tutkijana ja opettajana Oulun yliopiston Väylä- ja liikennetekniikka (yhdyskuntatekniikka)-tutkimusryhmässä. Hän on koordinoinut tierasitusmittauksia useissa tutkimusprojekteissa, joissa on tutkittu erityisesti HCT-ajoneuvoyhdistelmien soveltuvuutta Suomen tieliikenteeseen

Jani Kariniemi, Fintraffic

Tieliikenteen digitaaliset palvelut

Jani aloitti työt Tien digitaalisien palveluiden kehittämisen parissa syksyllä 2023. Tätä ennen hän teki digipalveluiden kehittämistä terveyden -ja hyvinvoinnin alalla 15 vuotta.

Epävirallinen titteli on viimeiset vuodet ollut Digitalkkari, joka kuvaa kyllä hyvin Janin uutta tehtävää. Hänen tehtävinä Digitiessä ovat uudet palvelut ja ekosysteemi kiihdytys.

Olli Rossi, Fintraffic

Tieliikenteen digitaaliset palvelut

Ollilla vuosien kokemus liikenteen palveluista ja kehityksestä. Tällä hetkellä Ollin vastuualueena Fintraffic Tie Oy:n Liikennevalo- ja automaattivalvonta- palvelut sekä älykkäät tieliikenteen palvelut.

Digitien tavoitteena on tarjota erilaisia digitaalisia liikkumisen ja liikenteen hallinnan palveluita tienkäyttäjille, yrityksille ja julkishallinnolle.

Olli on yksi Digitien peruskivistä ja yhteistyöllä tulemme vastaamaan odotuksiin tieliikenteen digitalisaatiosta.

Santeri Joki, Kemion Oy

Ekologiset liukkaudentorjunta-aineet osana tehokasta talvikunnossapitoa

Santeri Joki on koulutukseltaan kemian diplomi-insinööri ja hän työskentelee ekologisia liukkaudentorjunta-aineita kehittävän Kemion Oy:n myynti-insinöörinä.

Matti Kämäräinen, Ilmatieteenlaitos

Liukkaudentorjunnan todennäköisyysennusteet koneoppimismenetelmiä hyödyntäen

Matti Kämäräinen on Ilmatieteen laitoksen tutkija ja sovelluskehittäjä. Hänen erikoisalaansa ovat säävaikutusennusteet sekä koneoppiminen.


Pekka Petäjäniemi, Väylävirasto

Yhteistyövalmennukset investointi-, päällyste- ja hoitourakoissa

Pekka Petäjäniemi työskentelee tällä hetkellä hankintajohtajana Väylävirastossa.

Virasto vastaa teiden, rautateiden ja vesiväylien suunnittelusta, suunnittelusta, rakentamisesta ja kunnossapidosta kaikkialla Suomessa. Hankintojen vuosiliikevaihto on noin 2 000 M€ ja voimassa olevia sopimuksia on lähes 8000.

Hän on työskennellyt sekä julkisella että yksityisellä sektorilla yli 38 vuotta: 17 vuotta suunnittelussa, 18 vuotta rakentamisessa ja viimeiset 3 vuotta päätoimisesti hankintakehityksessä. Hän työskenteli vuodet 1990-92 SSP-Consult GmbH:ssa Saksassa.

Petäjäniemi on ollut mukana kehittämässä ja toteuttamassa monia uusia menetelmiä integroidun työskentelyn parantamiseksi. Vuodesta 2012 lähtien Petäjäniemi on pitänyt useita luentoja Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa Lean Constructionin ja Alliassi-mallin käytännön kokemuksista.

Hän on myös Lean Construction Finlandin hallituksen puheenjohtaja. Kansainvälisissä järjestöissä hän on Euroopan laajuisen NETLIPSE-verkoston varapuheenjohtaja.


Antti Nikkanen, Trombia Technologies

Hitaat ajoneuvot ja niiden autonominen käyttö kaduilla Suomessa

Nikkanen on kansainvälisen taustan omaava liiketalouden ammattilainen. Hän toimii suomalaisen innovaatiovetoisen Snowekin toimitusjohtajana.

Antti Nikkanen toimii kuopiolaisen Trombia Technologies Oy:n toimitusjohtajana. Trombia kehittää pohjoismaista katujen auraus- ja puhdistusteknologiaa päätuoteryhminä kiinteistöhoidon lumiaurat, harjakoneet sekä katupölyn ja teollisuuspölyn poistoa toteuttavat Trombia puhdistuskoneet.

Trombia Technologies on kehittänyt Suomessa tuotantoon autonomiset ja täyssähköiset teollisuusalueiden lakaisukoneet, joiden tuotekehitys on pitänyt sisällään myös maailman ainoan ISO-standardisoidun tekninen turvallisuuskartoituksen autonomiselle hitaalle katujen kunnossapitokoneelle. 

Jaakko Klang, Varsinais-Suomen ELY-keskus


Talvikunnossapidon optimointi jalankulku- ja pyöräilyväylillä – tapaustutkimus St 110

Jaakko Klang on liikenneturvallisuusinsinööri ELY-keskuksessa. Hänellä on pitkä ja laaja kokemus tieturvallisuudesta, onnettomuuksien tutkinnasta, kunnallisten liikenneturvallisuustöiden koordinoinnista ja tuesta, maa- ja vesirakennuksesta, rakentamisesta, rakennesuunnittelusta, tiesuunnittelusta, liikennejärjestelmän kehittämisestä.

Jarkko Pirinen, Väylävirasto

Kävely- ja pyöräilyväylien talvikunnossapidon digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksien  selvittäminen

Puheenjohtaja (to 15.2.2024)

Jarkko Pirinen on Väylävirastossa maanteiden kunnossapidon asiantuntija. Aiemmin toiminut konsulttina 5 vuotta ja sitä ennen Tielaitoksessa/Tiehallinnossa ja Ely-keskuksessa aina vuodesta 1999 lähtien eri tehtävissä, suurimman osan ajasta kunnossapitovastaavana. Työuran aikana hän on kerännyt laajasti kokemusta maanteiden hoitoon liittyvistä asioista. Erilaiset kehitysprojektit ja teknologiat ovat Jarkon sydäntä lähellä.

Samuli Huusko, Vaasan kaupunki

Keskustelu: Pyöräilyväylät ja niiden kunnossapito kaupungeissa

Huusko toimii kävelyn ja pyöräliikenteen projekti-insinöörinä Vaasan kaupungilla. Työssään hän edistää pyöräilyä ja kävelyä Vaasassa eli käytännössä vastaa hankkeiden suunnitteluttamisesta ja rakennuttamisesta. Lisäksi hän vetää pyöräilyä edistäviä projekteja.

Huusko kilpailee kestävyysjuoksussa ja sitä kautta hänelle on luontaista liikkua lihasvoimin. Vapaa-ajalla Huusko liikkuu aktiivisesti ja pyörä on pääasiallinen kulkumuoto arjen matkoilla.

Harri Vaarala, Oulun kaupunki

Keskustelu: Pyöräilyväylät ja niiden kunnossapito kaupungeissa

Harri Vaarala toimii liikenneinsinöörinä Oulun kaupungilla, vastaten Oulussa kaikesta pyöräliikenteen edistämisestä, pyöräväylien infrasuunnittelusta ja toteuttamisesta, pyöräväylien talvikunnossapidon kehittämisestä sekä pyöräilyn brändäyksesta ja markkinoinnista. 

Osa-aikaisesti Harri työskentelee myös väitöskirjatutkijana FinnCycle-tutkimushankkeen parissa Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernessä.

Martti Tulenheimo, Pyöräliitto

Keskustelu: Pyöräilyväylät ja niiden kunnossapito kaupungeissa

Martti Tulenheimo on Pyöräilijäliiton asiantuntija. Hän on kiinnostunut erityisesti pyöräilyyn rakennetun ympäristön suunnittelusta. Aiemmin hän on työskennellyt Euroopan pyöräilijöiden liiton (ECF) ohjelmajohtajana Brysselissä ja työskennellyt kansainvälisesti Euroopan pyöräilyalan huippuasiantuntijoiden kanssa.